Khamis, 2 April 2015

Syarat-Syarat Pinjaman Kerja-Kerja Ubahsuai Rumah yang tidak dibeli melalui Pinjaman Kerajaan

1. Surat persetujuan daripada bank atau institusi kewangan menjadi pemegang gadaian kedua jika harta masih dicagar kepada bank atau institusi kewangan.

2. Kerja ubahsuai hanya dibenarkan ke atas rumah yang telah siap  sepenuhnya.

3. Suami/isteri kepada peminjam juga dibenarkan untuk memohon pinjaman bagi kerja ubah suai rumah dengan syarat mereka adalah pemilik bersama.

4. Pemohon yang telah mengambil pinjaman pertama perlu menyelesaikan pinjaman tersebut dengan jumlah pinjaman yang layak dipohon adalah baki kelayakan semasa.

5. Pelan kerja ubahsuai yang diluluskan oleh pihak Berkuasa Tempatan dan tempoh kelulusan masih berkuatkuasa.

6. Pemohon hendaklah mengemukakan salinan Borang 1 yang dikemukakan kepada Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta, Kementerian Kewangan.

7. Kerja ubahsuai rumah hanya boleh dimulakan selepas surat tawaran kelulusan pinjaman dikeluarkan oleh Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan.

8. Pemohon adalah pemilik hartanah sepenuhnya atau pemilik bersama (Suami @ Isteri)

9. Pindaan keatas pelan yang diluluskan Pihak Berkuasa Tempatan tidak dibenarkan selepas surat tawan kelulusan pinjaman dikeluarkan.

10. Pinjaman kerja ubahsuai tidak diluluskan keatsa pembelian aksesori rumah.

11. Tempoh maksima bayaran balik pinjaman adalah 30 tahun bagi pemohon yang memilih skim pencen. Bagi pemohon yang memohon melalui skim KWSP, tempoh bayaran balik adalah terhad kepada jumlah baki tempoh perhidmatan.

12. Bagi Kes Assignment, Jika hak milik Individu/ Strata telah dikeluarkan, pinjaman untuk ubahsuai rumah hanya boleh dipertimbangkan setelah Hakmilik Individu/ Strata dipindahmilik kepada nama peminjam.

.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan