Sabtu, 28 Mac 2015

UBAHSUAI RUMAH

skim pinjaman perumahan SPPP dengan SPPI
i. Skim Pinjaman Perumahan SPPP adalah skim pinjaman secara konvensional.
ii. Skim Pembiayaan Perumahan SPPI menggunakan konsep ’Al-Bai’ Bithaman Ajil (akad jual beli).

Soalan 1
Saya ingin membeli sebuah rumah yang telah uzur dan memerlukan ubahsuai daripada seorang Individu. Bolehkah saya memohon pinjaman perumahan Perbendaharaan untuk membeli rumah tersebut beserta dengan membuat kerja-kerja ubahsuai rumah.

Jawapan
Boleh dipertimbangkan kerja ubahsuai selepas 5 tahun dari kelulusan pinjaman.


Soalan 2
Saya dan keluarga tinggal di rumah yang dibeli oleh suami melalui pinjaman perumahan Perbendaharaan. Bolehkah saya memohon pinjaman perumahan untuk membuat kerja-kerja ubahsuai rumah tersebut. Hakmilik atas nama kami suami & isteri.

Jawapan
Boleh dipertimbangkan.


Soalan 3
Apakah perkara-perkara yang membuatkan seseorang itu tidak layak memohon pinjaman perumahan Perbendaharaan untuk kerja-kerja ubahsuai rumah.

Jawapan 1.Belum cukup 5 tahun dari tarikh rumah yang dibeli untuk diduduki.
2.Kerja-kerja ubahsuai rumah telah siap sebelum pinjaman diluluskan.
3.Terdapat tunggakan bayaran balik pinjaman.
4.Ubahsuai rumah oleh peminjam yang tiada nama di dalam hakmilik.
5.Rumah yang dibeli melalui pinjaman bank.

Soalan 4
Saya telah membeli sebuah rumah kos rendah berharga RM30,000 sementara kelayakan saya adalah RM60,000. Bolehkah saya menggunakan kesemua baki kelayakan saya sebanyak RM30,000 untuk ubahsuai rumah tersebut.

Jawapan
Boleh dipertimbangkan selepas 5 tahun rumah diduduki.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan